När Linda Rosing hittar på nya projekt springer moraltanterna ifatt henne och hatar. Inte sällan med argumentet ”Stackars dina barn!” Rosing är inte direkt min idol, men jag hyser stark lojalitet bland mina medsystrar. Kom att tänka på Filip och Fredrik. Jag var ett ganska stort fan av dem ett tag. De är smarta, provokativa och underhållande. Jag tror säkert att de är ganska hatade, men Linda Rosings moraltanter skriker inte lika högt när Filip och Fredrik sysslar med offentlig förnedring. Och har inte Fredrik Wikingsson ett barn?

Deras program Boston Tea Party där de samlat ett gäng vetenskapsmän (bara EN kvinna är med i panelen såklart) blev snabbt min favorit, för de sitter i varsina fåtöljer och ställer frågor man själv funderat på. Serien ska dra igång nu igen och i trailern ska de göra ett experiment, det vill säga de vara fulla på jobbet. Börjar det inte kännas lite igår, börjar de inte bli lite för gamla för detta?  Duon gör vad de vill och de tillåts göra vad som helst (trots att den ena har ett litet barn) och blir ständigt appåderade. Kanske även ursäktade.

Det ska erkännas att vad jag känner är bitter avundsjuka. Å Linda Rosins vägnar. Och alla andra kvinnor som buas när de hittar på något nytt. Kvinnor som inte får gå sina egna vägar. Jag kan inte låta bli att fundera på om Filip och Fredrik nått samma framgångar om de varit kvinnor. Det tror inte jag och kom inte dragandes med det sunkiga argumentet att kvinnor kan om de bara vill. Speciellt inte om du innan moraliserat över Linda Rosing.