Nästan varje gång jag möter nytt folk som inte vet vem Kajsa är kommer frågor som ”Vad heter han?” ”Hur gammal är han?” Och jag får rätta. Anledningen är att Kajsa nästan aldrig bär rosa. Jag har aboslut inga problem med färgen, men så länge den stängs in på flickavdelningar tillsammans med kattungar, blommor, spetsar och ”Baby Girl” för jag en tyst liten protest. Kajsa har högst fyra plagg som är rosa och när hon bär dem är det inga som tvivlar på hennes kön. Men så länge hon har grått, brunt och grönt och blått tas det för givet att hon är en pojke. Jag har inga problem om folk frågar om det är en pojke eller flicka. Det är så det ska vara tycker jag. Men när jag svarar på frågan om vad han heter med ett ”Hon heter Kajsa” skäms några lite och säger något i stil med ”Oj förlåt. Det är så tråkigt att man är så insnöad på färger”. Jo tack.

Jag upptäckte nyss att KappAhl kör med en kollektion unisexkläder för barn upp till åtta år. De har inga speciella avdelningar för pojke och flicka, allt blandas lite hur som helst. Jag blir glad när jag upptäcker sånt, för även om kläder och färger bara är en liten del, är det trots allt ett förbannat tydligt exempel på hur vi ända från födseln skiljer könen åt. Och det är lite av en hjärtefråga hos mig. Det är ganska intressant att gå in på barnavdelningar i klädesbutiker. För barn från cirka ett år och uppåt finns speciella skyltar för avdelningarna som det står Pojkar respektive Flickor på. Sen finns det en babyavdelning. Där står inga skyltar. Men man ser en tydlig skillnad ändå. På en sida har vi mörka kläder med flygplan och bilar. Inte en tillstymmelse till ett rosa plagg.  På andra sidan har vi ljusa kläder med rosa inslag. Och där finns även hjärtan och blommor. Inga bilar, inga flygplan. Varför det inte finns några skyltar på babyavdelningarna antar jag beror på att det känns lite magstarkt. Men så länge det ändå göra sådana tydliga markeringar hade det lika gärna kunnat sitta skyltar där.

Jag tänker fortsätta tjata om det här så länge rosa och blått anses tillhöra olika kön. Bara så ni vet.