Jag har följt de senaste dagarnas pepparkaksgubbetjafs. Ja tyvärr, jag kan inte kalla det något annat än tjafs. Det handlade alltså om Mio som enligt Nerikes Allehanda inte fick vara pepparkaksgubbe på luciatåget. Ingen tyckte det var en clever idé. Efter ett tag gjorde läraren tydligen en pudel, eller om det var ett missförstånd – kontentan var att han visst fick vara pepparkaksgubbe. Allt gott. Inga förbud. No hard feelings. Men tyvärr. Bollen var redan satt i rullning. Facebook och Twitter svämmade över av mer eller mindre genomtänka utrop om hur Sverige håller på att gå under. Ska inte barn få vara barn? Vad hände med de svenska traditionerna? Låt oss manifestera! Ta tillbaka Sverige!

Feministiskt Perspektiv kunde igår berätta att Facebook-gruppen Jag säger för fan pepparkaka om jag vill, som fullkomligt exploderade efter artikeln om lille Mio, hade startats innan artikeln publicerades – drevet som skapades var alltså från början en politisk agenda. Sedan har det varit turer kring när gruppen egentligen startades, men som det ser ut nu startades alltså gruppen innan Nerikes Allehanda publicerade artikeln.

Jag roade mig med att googla på ordet pepparkaksgubbe igår. De första sajterna som kommer upp om episoden i Laxå är – föga förvånande men väldigt skrämmande – Fria tider, Avpixlat, Nationell.nu och så vidare, det vill säga högerextrema sajter (eller nej för förlåt politiskt inkorrekta sajter). Precis som Facebookgruppen visar, smyger sig rasisterna in och hjärntvättar folks huvuden. Viskar ömt i människors öra att Sveriges traditioner (som är ett hopplock av andra nationers traditioner) är hotade, att kultureliten håller på att göra svenskar rädda för att säga något rasistiskt. Att det är invandrarnas fel alltihopa. Att invandrare är en homogen grupp som får alla fördelar etniska svenskar inte får.

Jag ställer mig inte bakom beslut som att inskränka barns rättigheter att göra och se ut precis som de vill. Men jag är inte heller oemottaglig för sådant som av andra faktiskt kan uppfattas som kränkande. Det finns flera som vittnar om att de alltid fick vara pepparkaksgubbar på grund av sin hudfärg. Kanske är det något som borde diskuteras? Men som det ser ut nu är alla former för en seriös diskussion om vita människors totala ovilja att se sin egen del i någonting, som helt uteslutet.

Så jag går vidare.

Till alla som till höger och vänster svingar sin klubba: Det finns inga förbud mot pepparkaksgubbar i luciatåg! Det finns inga förbud mot att sjunga nationalsången! Det finns ingen som hindrar er från att äta vad faan ni vill på julbordet! I dag måste invandrare ducka för alla kränkta etniska svenskar. Etniska svenskar som inte längre verkar tro på något som heter maktordning, politiska agendor eller för den delen – lite jävla solidaritet och förståelse.

Jag önskar at fok kunde lägga fokus på det som är verkligt. Att det sitter nazister i kommunfullmäktige i Lidköping. Att riksdagspolitiker har kunnat gå runt med järnrör på gatan.

I dag fick vi reda på att en tjej inte fick vara stjärngosse i Luciatåget. Jag har inte sett någon pepparkaksgubbeivrare stå upp för henne och ropa ”Låt barn få vara barn”! Men det kanske bara är när man inkräktar på traditionerna och det helyllesvenska som det är läge att ställa sig på barrikaderna?