Är du en av dem som inte kallar dig rasist, men som grupperar människor utifrån sin etnicitet? Grattis, då är du rasist.

Nej kanske inte helt och hållet. Jag tror egentligen inte att du är rasist. Jag tror till och med att du har en hel del vänner som inte är av svenskt ursprung. Jag tror inte heller att du är av åsikten att den vita rasen är överlägsen. Men jag tror att ditt tänk utgår ifrån klassiskt rastänk. Sådant tänk som i dag inte klassas som rasistiskt. Fortfarande ser vi den typiske rasisten som hen som går i kängor med stålhätta, rakat huvud och bombarjacka. Den arten finns inte längre. Hen har för länge sedan låtit håret växa ut, dragit på sig finkostymen och börjat engagera sig politiskt. Vi kan tacka Sverigedemokraterna för att rasism i dag är förklätt i fina ord.

För så här är det. Definitionen av rasism är att man delar in människosläktet i olika raser och enbart ser utifrån den rasen hur en människa beter sig. Bakgrund, klass, kön är aldrig intressant. En svensk som begår en våldtäkt är ett svin som begår en våldtäkt. En invandrare som begår en våldtäkt är en invandrare som begår våldtäkt. Ser du skillnaden? Inte? Ok, vi går vidare. Igår på Facebook såg jag ett inlägg som gjorts av en kille. Han skrev om bärplockande bulgarer i Kopparberg. Han skrev att han inte var rasist, men dessa BULGARER jävlas med ortsbefolkningen i Kopparberg. Nej, jag tror inte att han anser att alla invandrare är svin. Men han klumpar inte desto mindre ihop alla bulgarer till en enda grupp som jävlas med svenskarna. Här fanns ingen djupare analys om hur bulgariska bärplockare mottagits och behandlats i Sverige. Tänket är en rasistisk grundtanke.

Problemet är att de här analyserna är så grunda. När man inte är intresserad av bakgrunden till jävligheterna, klassamhället, när man ser invandrare utifrån grupper men svenskar utifrån individer, då blir resultatet automatiskt rasistiskt. Och vi MÅSTE prata om det här. Jag hör allt fler säga att ”allt minsann kan klassas som rasism i dag, man får inte säga nånting”. Men problemet är ju att rasism börjar bli vardagsmat nu att folk inte ens ser ren rasism som rasism i dag. Så jo, vi måste prata om det här och vi måste börja prata om att var och varannan svensk i dag utgår i från rasistiska värderingar:

Är du ateist? Bryr dig inte ett dugg om Jesus? Varför blir du då så provocerad av diskussionen om böneutrop? Varför blev det plötsligt så viktigt att värna om kristendomen?

Struntar du i vad som i dag klassas som svenska traditioner, som jul och midsommar och påsk? Varför blir du då så arg för att man inte längre ska sjunga nationalsången på avslutningarna?

När det kommer fram att en invandrare begått ett brott, brukar du skylla på etniciteten då? Varför är inte den svenska etniciteten viktig när en svensk begår ett brott?

Tillhör du dessutom dem som menar att om det inte passar att ta seden dit man kommer, så kan man åka hem igen. Sorry, men i såfall tycker jag att du har en riktigt rutten människosyn och dessutom läskigt världsfrånvänd. Invandrare kommer oftast inte hit frivilligt. De flyr från krig och död. De har kanske sett släktingar, vänner, föräldrar dö. De har kanske tvingats skilja från sina föräldrar. När de kommer till Sverige får de inte jobb eller ordentligt bostad. Du är bortskämd med demokrati och ditt jobbigaste val för dagen är om du ska köpa iPhone 5 eller inte. Du tror att alla föds med samma förutsättningar och det gör dig till en vidrigt jobbig individ som värnar om din rätt att säga negerboll.

Men troligtvis är du bara en individ som utövar vardagsrasism. Du har inget rakat huvud, men du är en del av den ursprungliga rasistiska idén. Förut handlade den om att särskilja raser. Nu handlar den om att särskilja etnicitet. Förut pratade rasisterna om att utrota den rasen som inte tillhörde den ariska. Nu är rasisterna sluga och skyller istället problemet på ursprunget, men skriver om orden till ”alla grupper mår bäst i sitt rätta element, det vill säga i sitt eget land”. Rasister ser inte människor som formbara, deras etnicitet är lika stagnerad som deras kultur. Rasister skyller inte på ökade klassklyftor, de skyller på en etnicitet.

Sen håller jag med om att politiker i dag inte ser problemen i småorter och förorter. Pengarna fördelas jämnt och fint till de rika delarna i innerstäderna. Sen talas det fint om den avskyvärda rasismen. Förortsborna känner sig missnöjda, bortglömda och negligerade. ”Kom ut och se verkligheten” säger de. Här frodas fattigdomen och den sociala ohälsan. Man vill hitta en syndabock. Hittar en grupp bulgarer. Skyller allt på dem.

Rasismen finns inte bara i småstäderna. Den finns i hela landet. Rasismen gör att vi ser det som ett hot mot Sverige om det diskuteras moskéer och minareter. Rasismen gör att inte ens adopterade individer i dag känner sig svenska.

Det är inte så att jag tycker man ska kväva diskussionen om invandrare. Att prata invandringspolitik är jätteviktigt. Men man kan föra diskussionen på två sätt. Ett sätt är Sverigedemokraternas retorik; invandrarna är problemet till kriminalitet, arbetslöshet och fattigdom. Man kan föra en human och mer rättvisande retorik: problemet är det svenska systemet som segregerar invandrarna. Problemet är människors tendens att skylla ett problem på en grupp. En grupp som oftast är offret.

Vardagsrasismen är en svårhittad men elakartad metastas från den stora synliga cancersvulsten. Ju tidigare du inser det, desto tidigare inser du att problemet inte är invandrarna. Då inser du också att Sverigedemokraternas retorik faktiskt är omänsklig, ovetenskaplig och helt felaktig.