Ungefär en gång i halvåret säger jag att jag kommit ur min bokkoma, och att nu, nu! har jag börjat läsa böcker igen. Så är aldrig fallet. Innan jag hunnit läsa trettio sidor ur nån nyinlånad bok, har jag redan ledsnat. Men åh, vad jag önskar att jag var en bokmal. En sån som kunde namedroppa kvalitetsförfattare och fantastiska böcker som kommit ut.

Hursomhelst. Jag har kommit ur min bokkoma. Äntligen lyckats läsa ut Tusen strålande solar, som jag tänkt läsa ända sen den kom ut. Den var fantastiskt bra. Jag gissar att alla redan läst den, men för den oinvigde skildrar den två kvinnoöden under cirka trettio år i Afghanistan. Nu vill jag ha boktips. Liknande människoskildringar, som uppblandas med lite historia och allmänbildning. Och säg inte Flyga drake, för den filmen har jag sett. Och inga deckare, för dem har jag ledsnat på. Vad som helst annat. Kom igen! Namedroppa lite författare, eller boktitlar liknande Tusen strålande solar och jag ska snarast bege mig till biblioteket!