Det här inlägget kan vara mitt krångligaste hittills. Den som hänger med från början till slut vinner ett fint pris.

Jag har fullgjort ett och ett halvt år av min plugg och har hälften kvar. I början av november kommer alltså vår nya bebis. Jag har länge haft ångest för hur jag ska göra med skolan eftersom bebisen kommer mitt i en termin, Etnologi B. Min plan var att jag är mammaledig från november till augusti och terminsstart och så tar Herr Kurry över fram tills ungen är ett år och dagis. På det sättet skulle jag alltså bara hamna efter en termin. Min förhoppning var alltså att de två delkurserna jag missar nu i november lätt kan tas upp efter att jag är färdig på programmet. Det kan jag nu inte. Jag mejlade programansvarig som sa att för att få fortsätta programmet, får jag hoppa på terminen efter Etnologi B (Journalistik C) OM jag gjort femton poäng av etnologi B. Det kommer jag hinna göra. Problemet är att om jag ska få fortsätta den allra sista terminen så måste jag ha gjort färdigt de två delkurserna i Etnologi B, antingen parallellt med Journalistik C eller genom ett studieuppehåll. Studieuppehåll är lockande i sig, men kräver att jag har ett jobb.

Är ni med? Att gå journalistik parallellt med Etnologi känns uteslutet, även om det bara handlar om två kurser. Det innebär nämligen att jag måste skriva en B-uppsats parallellt med en C-uppsats. Det går inte. Det bästa alternativet är naturligtvis att vara mammaledig i ett år och hoppa på de två sista delkurserna i etnologi när jag kommer tillbaka i november. Men jag vill inte hamna efter ett helt år. Anledningen är inte åldersnoja, utan helt enkelt att jag vill bli färdig med skolan och börja tjäna mina egna pengar så fort som möjligt. Ett annat alternativ är att jag fullgör de två delkurserna innan sommaren nästa år, alltså under mammaledigheten. Grejen är väl den att jag kanske varken vill eller orkar. Just nu är jag så uppe i varv och vill fullgöra skolan så snart som möjligt. Men det är faktiskt väldigt mycket värt att bara få gå hemma och skrota med en bebis också. Å andra sidan så kommer de två delkurserna jag missar vara väldigt fria, och B-uppsatsen är väl helt och hållet hemmaarbete.

En annan sak med att jag ska vara hemma ett helt år istället för åtta-nio månader, är att då kommer inte Herr Kurry vara pappaledig. Vi vill nämligen att barnet ska in på dagis vid ett år, det finns så mycket fördelar med att få in ungen så tidigt som möjligt. Det tyckte vi i alla fall med Kajsa.

Såå. Vad tycker ni?