Ja det är så bra att det borde vara obligatorisk läsning för alla journalister och blivande journalister. Och för alla andra. Yttrandefrihet kan inte vara yttrandefrihet om bara vissa ges makten ha omfamna den. Detta med tanke på Magnus Betnérs text, där han skriver att alla har sin fulla rätt att provocera i yttrandefrihetens namn, och vi ska skydda den som gör det. Men det gör vi absolut inte. Lars Vilks ges utrymme för att han säkert för många ger uttryck för vad många anser om islam. Ha lite humor liksom. Bli inte så arga. Get over it. När de blir arga på så där icke svenskt manér himlar vi med ögonen och tycker att vi fått vatten på vår kvarn. Dom ÄR verkligen fundamentalister ”dom där” och så buntar vi ihop dem till ”de andra” och kramar om Lars Vilks för att han är så modig.  När grupper med mindre tolkningsföreträde (än ni vet, medelålders vit…) uttrycker sig så är det inte rätt. Burkan är ett jävligt bra exempel. Religionsfrihet och yttrandefrihet väger inte tungt i den frågan.

Så heller inte när det gäller SD. För hur islamofobiska vi än är, så är det på tok för politiskt inkorrekt att ge Sverigedemokraterna ens rättighet att uttala sig ordentligt. Och jag är övertygad om att ju mindre makt vi tillskriver dem, desto mer makt får de gratis. Om vi ska skydda Vilks från förföljelser och mordhot, borde vi verkligen inte skydda SD på samma sätt? Jag vågar inte heller yttra mig om dem, jag vågar inte heller stå bakom deras lagliga rätt att uttrycka sig. Men det Mymlan skriver är så huvudet på spiken att även jag vågar kravla mig upp på den där barrikaderna om hon gör det.

Om Lars Vilks ges full förståelse och oändligt utrymme att provocera, ska vi fan kunna skydda Sverigedemokraternas rätt att uttrycka sina åsikter och då ska muslimska kvinnor få bära helslöjat om de vill. Sluta hyckla.