Jag har haft alla möjliga frisyrer genom åren. Jag har alltid velat testa nytt och tyckt folk som alltid haft samma frisyr, har varit tråkiga och fega. Problemet är att varje ny frisyr har givit mig ångest och tandagnisslan. Jag vill prova nytt, ber frisören att hitta på nåt coolt, modernt, som kan passa mig. Det slutar alltid med att jag ändå ser ut som en tönt, att de puffar upp håret så att jag ser ut som en tant, eller att de helt enkelt inte klippt håret exakt som jag föreställt mig i huvudet.

I dag gjorde jag det igen. Efter en tid med långt hår, dvs en frisyr jag inte kan sköta eftersom jag aldrig orkar borsta igenom håret ordentligt, så det blir stora tovor. Jag har därför tänkt pagefrisyr och lugg. Så jag ser lite så där sofistikerad ut. Resultatet blev det motsatta. Jag ser numera ut som en tönt. Detta förstärks avsevärt då jag också bär glasögon. Man kan också säga att jag blivit sisådär tjugo år yngre, jag ser alltså utsom ett litet barn. Dessutom hade frisören väldigt bråttom, något hon hela tiden påpekade för sina vänner som släntrade in en efter en och väntade på nån slags makeover. Resultatet blev därefter. Luggen ser ut som något jag själv klippt till. Den är ojämn och hackig. Inte bemödade hon sig heller med att piffa till frisyren med nån produkt eller ens en genomföning. Nej, snabbt som fan rev hon av mig frisörtäcket så allt mitt långa hår vändes ner på min tröja. Och så ställde hon sig vid kassan och väntade på att jag skulle punga ut. Vilket jag gjorde. Med ett leende. ”Ja det här blir så bra, så bra. Oj vad skönt att få håret klippt. Tjoho, tjoho.” Vilket jag alltid säger, eftersom jag är dum i huvet.

Jag lär mig helt enkelt aldrig. Varje ny frisyr ger mig ångest, trots det fortsätter jag. Och nu kommer jag alltså få stå ut med att se ut som en tönt i ett halvår framöver.