Mina tankar om Bjästafallet kan inte riktigt anta en skrivande form än, så i väntan på det länkar jag till två bra texter som behandlar reaktionerna  bland annat i form av facebookgrupper, den ena skriven av min eminenta klasskamrat Liv, den andra av Daniel Swedin. Jag håller med båda. Jag följer utvecklingen på nätet och konstaterar att pendeln svänger om,men det behöver inte betyda att något förändras någonstans. En populär kille kommer fortfarande alltid ha hög status. En populär kille är fortfarande alltid populärare än en populär tjej. En mindre populär tjej som hotar en populär killes status kommer aldrig få stöd. Ett våldtäktsoffer kommer fortfarande alltid bli skuldbelagt. Det är inget unikt för Bjästa eller någon annan håla. Det är ett samhälleligt problem. Inget förändras för att vi hatar det enskilda fallet men inte diskuterar den underliggande strukturen.

Och den som inte sett Uppdrag granskning än, gör det nu.