De hade prins och prinsesskalas på Kajsas dagis i dag. Jag tror det var nåt barn som hade kalas och något som föräldrarna ordnat. Men jag blir ändå lite uppgiven. Nu var det inte på Kajsas avdelning, så hon var inte med. Men om hon skulle varit det, hur skulle jag ha ställt mig till det? Hur var egentligen klädkoderna? Var alla flickorna tvungna att ha prinsessklänning i dess rätta bemärkelse? Tiara? Var pojkarna tvungna att ha prinskostym? (Hur ser en prins ut?) Vad skulle hända om någon pojke hellre ville vara en prinsessa? Om en flicka ville vara en prins? Skulle det uppmuntras?

Förskolorna ska gå efter läroplanen och i den står det tydligt att de ska verka för att inte cementera könsroller. Jag kan inte säga att jag då tycker det är rätt att ha ett party med så tydliga könskoder.

Jag gillar verkligen alla lärare på dagis. De tar sig tid med alla barnen och är personliga och alltid tillmötesgående. Men i dag kommenterade en lärare en flicka som för en gångs skull hade utsläppt hår. ”Hon blev så fin! Hon ser så vacker ut!” sa hon. Även Kajsa fick höra när hon började få långt hår att Oj oj oj det är så fint. Jag kan ju inte svara på om en pojke får samma bemötande när han börjar få långt hår, eller om han helt enkelt får uppmärksamhet när han klippt det kort. Men att uppmärksamma en flicka och kalla henne för vacker för att hon har utsläppt hår, det är inte ok enligt mig. Var hon inte vacker i uppsatt hår?

Det är tyvärr på dagis de lär sig koderna för hur de ska agera. Det är jättetråkigt och jag vet inte hur jag ska ställa mig till det eller hur jag ska agera. Jag vill inte skriva någon på näsan, de måste ju veta vad som står i läroplanen. Men jag tror Kajsa kommer bli förvirrad.