Igår var jag på intervju hos en kvinna som bodde i ett gammalt 1700-talshus. Jag blev bjuden på spanskt kaffe och skummad mjölk, och satt där i kökssoffan tillsammans med henne och hennes katt och pratade om hennes konst och jobb som flygvärdinna. Jag var helt betagen av huset och hur hon inrett det. Hon visade mig sin atelje och vi pratade om allt möjligt.

Av detta ska jag göra ett personporträtt. Och det är inget annat än skittrevligt. Tänk om man bara kan få syssla med sånt här inom journalistjobbet. Trevliga reportage och intervjuer med fina människor som är trevliga och tillmötesgående. Jag skulle bli en perfekt sådan journalist. En trevlig journalist. Som skildrar det bästa av en människa. Det är fan inte sämre än en granskande journalist.

Dessutom fick jag VG i Etnologi A. Jag som aldrig strävar efter något högre än G. Om det berodde på att jag är en fantastiskt begåvad ung kvinna, eller om kursen var lite för enkel vet jag inte. Men givetvis väljer jag att tro på det förra. Jag är helt enkelt enastående.