Jag är alltså 25 år nu för tiden. Jag har väldigt ofta fått höra att jag är mogen för min ålder. Vilka egenskaper som får folk att tycka det, vet jag inte, men så tycker vissa i alla fall. Jag tycker dock att jag inte är ett dugg mogen. Eftersom jag väldigt ofta är ambivalent, eller ändrar åsikt ganska tvärt funderar jag på hur det kommer påverka min dotter. Värderingar som jag har nu kanske jag inte har om fem eller tio år. Värderingar som präglar Kajsas uppfostran och kanske hennes egna värderingar i framtiden, tänk om jag helt byter ut dem senare i livet? Kommer hon bli förvirrad då? Jag är en relativt ung mamma, sett till dagens mått mätt. Om jag väntat med barn tills jag var över trettio hade jag kanske landat mer i känslor, värderingar och världsuppfattning? Hade det varit sundare?

Nu tycker inte jag att man någonsin måste vara tvärsäker på sin sak eller ha klara uppfattningar om allt, inte ens när man ligger på dödsbädden. Men här kommer min tveksamhet kring min mognad in i bilden. Fram tills jag var kanske nitton avskydde jag barn, och jag var helt säker på att jag aldrig skulle vilja klämma ut några ungar, det var min fasta övertygelse just då. Men sen blev jag äldre och ville ha barn. Det var en mognadsfråga. Jag är alltså rädd att allt som jag tycker nu och hur jag beter mig mot Kajsa, är en slags fas som jag kommer komma över. Tänk om Kajsa blir fucked up för att hon fick en ung morsa som egentligen inte visste hur man uppfostrade barn? Även om jag tycker att jag och Herr Kurry är utmärkta föräldrar just nu så kan det ju fortfarande vara en falsk uppfattning. Ingen utomstående kan ju veta det egentligen. (nu pratar jag inte om övertydliga dåliga drag, som misshandel eller alkoholproblem eller liknande) Om Kajsa får problem senare i livet, kommer jag skylla det på att jag var en ung mamma då, för att jag har indoktrinerats i idealet som säger att man ska skaffa barn efter trettio?

Tänk om allt är en illusion liksom. Tänk om allt bara verkar bra, men egentligen är skitdåligt, och att vi gräver våra egna gravar?