Kampsporten MMA är på väg upp i Sverige och debatterna går heta. Ikväll såg jag Debatt som handlar om huruvida det är smart att låta en sport som går ut på att slå varann på käften, bli så pass stor.

Eftersom jag har en kille som tokglor på varenda MMA-match som går, har jag inte kunnat låt bli att titta på några matcher. Även om jag tycker det är fruktansvärt tråkigt, även om jag inte fattar grejen med att ranta runt i ringen och slåss, så kan jag inte fatta varför folk lägger in en moralisk aspekt i sporten. Våld föder våld, legalisera inte misshandel, bla bla bla. Jag säger så här. Låt dem slå ner varann om de tycker det är glädje. Låt de som som tittar få göra det om de tycker det är glädje.  Och låt de som utövar sporten få sista ordet om regler och disciplin. I Debatt satt en gammal boxningsdomare och dömde ut MMA som misshandel. Om jag inte har helt fel handlar boxning lika mycket om att slåss som all annan kampsport. Och boxning är något så fint som en OS-gren.

Jag kan väl överlag bli illamående av de enorma summorna pengar som finns inom all sport, att det anses vara en sådan stor samhällsnyhet att det måste sändas i samband med nyhetssändningar och att sport på elitnivå är närmast heligt. Därför kan jag kanske inte känna med de kampsportare som slåss (haha) för sin rätt att utöva sin sport. Men herregud. Ge dem statligt stöd. Vi som hatar sport förlorar ändå debatten om vad skattepengarna ska gå till, så varför uppröras över ännu en sport? Våld är något så oerhört gammalt och primitivt att det rent krasst är helt absurt hur det kan bli något bra så fort det finns en domare och rena pengar med. Lika absurt känns rantandet efter en boll eller en puck men jag tror säkert Zlatan är jätteduktig.

Men sport som går ut på att slåss har alltid funnits och att utövarna skulle vara mer aggressiva eller arga eller utan disciplin när de utför sporten är ren okunskap och fördom. Att  folket skulle bli mer våldsbenägna av att titta på våld känns lite…videovåldsdebatt 2.0. Alltså en rädsla som inte är förankrad i någonting.