Efter Kajsas lärares utvecklingssamtal med mig kom vi fram till att Kajsa trots allt gjort stora framsteg. Lärarens farhågor hade främst handlat om att Kajsa ett tag var väldigt rädd och ledsen, men det hade vänt. Dessutom trodde hon att jag och Herr Kurry varit mycket bekymrade. Det har vi aldrig varit. Vi har istället varit väldigt positiva till förskola. Vår idé om att hon skulle gå oftare på dagis mottogs dock inte så varmt. Hon sa ett bestämt nej istället, och det får vi väl lita på.

Kajsa vill gärna hålla en lärare i handen. Hon ogillar när det blir för mycket barn på dagis. Jag poängterade att Kajsa måste få accepteras precis som den hon är (fast det gör hon ju inte, isåfall skulle hennes blyghet aldrig mottagits med bekymrade miner. Blyghet är rätt och slätt en dålig egenskap), men hon ska pushas till att våga, till ett bättre självförtroende, och till att våga vara utan sina lärare en längre stund.

 På förskola blir det så tydligt hur barn ska fungera i grupp. De uppmuntras att utvecklas som individer, men måste följa samma mall i ett kollektiv. Det är inte alltid det funkar, och Kajsa blir per definition Den blyga, fast hon tillsammans med kanske två eller tre barn visar helt andra egenskaper.

I fredags sprang Kajsa förresten runt på dagis och kramade på en kille, så vadå blyg?