Igår började första dagen i Etnologins tecken. Jag har liksom inte lyckats greppa vad det är för något, än mindre vad det är vi ska lära oss. Det är flummigt på något sätt, abstrakt. Inte alls som journalistik där det mesta är rakt och fyrkantigt.

Vår lärare ville ge sken av att när du väl förstått vad etnologi är kommer du aldrig se världen på samma sätt igen. Lite som Matrix? Once you take the blue pill…

Jag hoppas att det är så, jag hoppas att det här ger en aha-upplevelse om förståelse för kulturer, grupper. Men jag kan forfarande inte greppa vad det är. Jag sitter och läser i en kursbok nu och jag har fortfarande inte förstått vad det är boken vill säga. Lite orolig blir man. Å andra sidan är det kanske lättare att sväva ut i tankegångar och anayser, på ett mer fritt sätt. Akademiska texter kommer väl tyvärr stå på schemat och till skillnad från vad man får lära sig i journalistik (använd aldrig svåra ord, skriv korta meningar, berätta så enkelt som möjligt) får man väl plocka fram stora synonymordboken nu då.

Men jag hoppas det blir bra. Trots en milslång litteraturlista kommer det här nog gå glimrande. Bara jag har fått koll på vad det hela handlar om.