Efter observationer har jag kommit fram till följande:

Killar: Lägger alltid på fler vikter än de klarar av. Resulterar i kraftigt pulserande ådra i huvudet, ansiktsfärg som en kokt kräfta, samt ett obehagligt grin när de försöker röra den där vikten. Antal rörelser med vikten/maskinen ligger i snitt på tre stycken, eftersom muskeln dör av ansträngning vid fjärde. Då efter den tredje gången, när de med hela kroppen tagit i, avslutar de med ett AAAAHHHHH och vikten far ner med en KLONG. Det viktiga är alltså aldrig att träna upp en muskel långsiktigt. Det är viktiga är hur mycket tyngd man lägger på, samt att alla ser det. Svettiga, frustande och illröda fortsätter de till rummet med fria vikter. De fria vikterna är killarnas territorium. I rummet ligger testosteronhalten tillsammans med svettdoft, tung som en dimma. Här är det fritt fram att stöta ur sig AAAAHHHH, UHHHHH, ÖÖÖHHHH så mycket man orkar. Den modiga tjej som vågar sig in i rummet med de fria vikterna, har automatiskt förvandlats till fullfjädrad man när hon kommer ut. Även här tenderar mannen att lägga på mer vikt än han klarar av. Detta innebär att bänkpressen förvandlas till en dödsfälla om inte en kompis finns i närheten och kan hjälpa honom när den tunga stången ligger över bröstet och hotar att döda honom. 

Sen är det dags för stretcing. Inte. Givetvis stretchar inte killarna, och gör de det, så är det säkerligen inte på gymmet. Stela och oviga efter år av tränande för explosiva muskler i kombination med obefintlig stretching lyfter de den obligatoriska hockeytrunken från hyllan och stapplar hem.

 

Tjejer: Efter att de försiktigt kikat in i gymsalen, dricker de försiktigt ur sin sportflaska, tar sitt kort de fått av gyminstruktören och är redo för dagens gympass. Detta innebär att vara så försiktig som möjligt. Mantrat är alltid ”Inte klarar jag mer än det här, inte” och så sätter man sig till rätta i maskinen och tar inte i. Hon blir varken svettig, röd i ansiktet eller får skakande muskler. Möjligtvis slipper det ur henne ett aldrig så litet ”Puh” när hon är färdig. Pliktskyldigt sprejar hon lite descinfisceringsmedel på papper och torkar bort den obefintliga svetten från handtagen på maskinen – precis om gyminstruktören sagt. Läser sedan noga på kortet och går vidare till nästa maskin där hon inte tar i igen. Hon tar långa omvägar från den brölande mannen med chinsen och vägrar befatta sig med fria vikter. Det säkra för det osäkra är viktigt. Och att till punkt och pricka följa instruktionerna. Pilatesbollen som killarna inte ens vill ta i med tång, är väl vad hon närmast kan komma fria vikter.

När hon sedan osvettig och inte alls trött tar sig an stretchingen – där hon givetvis går efter ett schema – går hon igenom varenda muskel som finns i kroppen och sträcker långsamt ut de inte ansträngda lemmarna. Pliktskyldigt dricks det ur flaskan, innan det är dags för att duscha av sig den obefintliga svetten.