Ända sen Eminem blev ett känt namn har jag varit fascinerad av honom. Jag ogillar egentligen allt vad hiphop heter och när jag i min förrförra blogg skrev att Eminem är en av de få rapartiser jag kan lyssna på, blev jag kallad rasistisk. Samtidigt undrar jag om det ligger något i det. Medierna var ganska heta på att rapportera om honom (den vite rapparen).  Fast även han uttyckte sig ganska frikostigt om bögar och sluts. Typ. Trots det lyssnade jag på det? Varför fascinerades jag av just honom och inte 50 cent?

Mitt problem är egentligen att jag inte fattat om han är rakt igenom ironisk i sina texter. Hans fans säger att man ska ta hans ord med en nypa salt, att man ska ha humor. Jag tycker inte om såna förklaringar egentligen, så lätt ska man inte slippa undan. Framför allt är det män som slipper undan sådant och får vara hur politiskt inkorrekta de vill.  Vissa säger att han är en simpel kvinnohatare, andra säger att han är en ironisk politisk poet. Typ.

Nu när han är på tapeten igen forsätter jag att fascineras av honom. Och jag kan inte sätta fingret på vad det är. Antingen är jag en rasist som ser genom fingrarna när en vit kille rappar om kvinnor, eller så har han något som inte ens jag fattar vad det är jag gillar. Kan någon förklara grejen med Eminem för mig? Oavsett om du hatar eller älskar honom.