Jag kan inte låta bli att bli upprörd över Förbjud-rökning-på-uteserveringar-diskussionen. Främst för att rökare har sjukt dåliga argument och jämför rökning med svettluktande eller feta människor eller hundägare. Och det sämsta av allt. Bilavgaser.

Så här är det. Senast i helgen när vi satt på en uteservering röktes det hejvilt vid grannbordet. När man dricker alkohol kedjeröker man. Så är det. När jag var hemkommen kände jag den där välbekanta doften från när man fick röka inomhus på krogarna; mitt hår och mina kläder stank av rök, något jag inte bett om och något jag fullkomligt hatar. Spåren sitter i från när Herr Kurry var rökare och mina kläder alltid stank och jag alltid var skitsur.  ”Faan, jag som trodde det var omodernt att röka” sa min kompis när vi blev totalt inrökta på den där uteserveringen.

Och det är det som är grejen. Rökning är omodernt i Sverige i dag. De som vill röka får gärna göra det, men jag vill inte bli beblandad med det. Och det beror på att jag inte vill få rökindräkt hy och illaluktande kläder och hår. Hur kan man då jämföra det med svett och hundar och bilavgaser? Bilar är ett transportmedel som de flesta av oss är beroende av. Cigaretter behöver ingen, och framför allt inte icke-rökarna. Så lägg av med det jävla argumentet! Frågan gäller inte vad som irriterar någon mest. Det handlar om att bli en del av något man inte vill vara en del av. hade jag bott i Danmark hade jag fått acceptera skiten, eftersom de flesta människor röker där. Men jag bor i Sverige, och här ser det annorlunda ut.

Jag tycker inte heller att det är smart att lagstifta mot allt. Och visst är det en enkel sak att säga åt någon som röker. Men varför ska det falla på oss icke-rökare som jag gissar överstiger antalet rökare i Sverige? Rökning är hälsoskadligt, alltså är det rökarnas sak att se till att icke-rökare inte riskerar att få illaluktande rök på sig. Och på kläderna som måste vädras. Och håret som måste tvättas.