1. Varför får det inte heta dagis längre, inte ens i folkmun? Jag fattar inte det. Dagis har väl alltid fungerat som en lärande plats, en pedagogisk plats? Exakt vad förändrar man genom att byta namn? Min dotter är femton månader, det dröjer många år tills hon ska börja skolan. Jag menar, det är inte konstigt att barn i dag är stressade och har stora krav på sig när allting hela tiden strävar efter en läroplan som går ut en massa krav? Jag var en av dem som gick i taket när lekis inte fick kallas lekis längre utan…nollan? Vad sjutton får barn ut av att det kallas nollan istället? Och vad får barn ut av att det kallas förskola istället för dagis? Låt barn få vara barn! Och låt framför allt små barn få vara små!

Vi försöker lära Kajsa saker hemma. Sätter gränser, pratar, uppmuntrar till olika lekar. Men det är ju fortfarande bara lek. En del av hennes utveckling. Det fungerar ju exakt likadant på dagis. Lärande genom lek. Kan det inte bara få vara det? Förskolan låter så jäkla trist och så jäkla byråkratiskt.

2. På min kompis systers dagis delar de ut olika presenter till barnen när de fyller år. Det vill säga pojkarna får en boll och flickorna får…ett halsband. Det är oacceptabelt enligt mig. Finns det ingen genuspedagogik i läroplanen? Jag trodde det. Jag vill inte att Kajsa ska få ett halsband när hon fyller år. Barn på dagis ska få exakt likadana leksaker.

Det känns som att det inte spelar någon roll hur mycket jag försöker hålla ifrån könsrollstänket hemma. När hon kommer i samhället kommer hon vilja identifiera sig med sitt eget kön…som fortfarande är instängt med gulligull och tussituss och fina kläder. Jag vill göra något, jag vill få folk att fatta vad de utsätter sina barn för. Jag vill inte att ett samhälle ska sätta etikett på det barn vi har gjort alldeles själva.

Låt små barn få vara små barn. Och ingenting annat.

Uppdatering: Så här står det i förskolans läroplan:  ”Förskolan skall motverka traditionella könsmönster och könsroller. Flickor och pojkar skall i förskolan ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller.”

Bollar till pojkar och halsband till flickor. Det är en ganska tydlig begränsning.