Jag är en cyniker och pessimist ut i fingerspetsarna. Jag var det inte förut, därför känns det som om jag har åldrats alldeles för fort.

Nu går allt åt helvete, är något jag tänker alltför ofta. När Sverigedemokraterna kom farligt nära riksdan förlorade jag hoppet om människan. När Bobby, Engla och Arbogamorden dominerade de svenska medierna satt jag hålögd och bitter i soffan och tänkte Nu går det åt helvete med mänskligheten.  När skolmassakrar härjar och pakistansk premiärminister mördas blir jag kall och hård och arg och undrar varför man fortsätter att producera barn till den här skitvärlden i vilken vi långsamt tar kål på varann.

När finanskrisen domerar och man spår hög arbetslöshet i Sverige, där självklart de unga drabbas hårdast funderar jag på om hela Sverige kommer drabbas av depression. Brotten kommer öka, självmorden kommer öka, misären kommer ta över och alla kommer må allmänt skit. Jag tänker att allt går åt helvete nu och även om en lågkonjunktur alltid följs av en högkonjunktur kan det ta lång tid innan vi repar oss igen.

Det senaste är nu den så kallade svininfluensan. Pandemin är ett faktum. Jag som är ett fan av skräckfilmer där rådande trend ett tag varit epidemier som brutit ut och utplånat en hel värld. Människan blir en zombie och städerna är ödelagda. Jag ser framför mig att något sånt skulle kunna hända. Jag har länge tänkt att det som skulle kunna utplåna hela mänskligheten är en epidemi. Alla drabbas, alla dör, allt går åt helvete. Det har det ju gjort förr. Pesten, spanska sjukan till exempel. Ungefär så tänker jag nu. Även om jag hört att epidemier bryter ut vart femtionde till hundrade år och att vi i dessa moderna tider har all kapacitet att klara det, och även om jag vet att svininfluensan inte är i närheten av farlighet om man jämför med exempelvis fågelinfluensan så är jag smått livrädd.

Och klarar vi den här influensan kommer det bara komma en ny, en värre, en sån vi inte kan värja oss emot. Vi har slutligen lyckats besegra oss själva. Människan kommer att dö av, om det inte är influensan, en fruktansvärd hypokondri, en masspsykos där vi slutligen har ihjäl varann i ren paranoja.

Nu går det åt helvete. Dessutom har jag lite ont i halsen, kanske har jag fått svininfluensan. Cynikerna brukar väl drabbas värst?