Jag skriver inget om utsatta kvinnor ikväll. Jag skriver om en enskild kvinna istället.

 Jag har tipsat om Mymlan ganska  många gånger förut och alla säkert vid det här laget vet vem hon är. Hon är bland annat med och driver mediebloggen Same, same but different, har nyligen tagit över Bloggvärldsbloggen och finns såklart på bloggen Mymlan. Hon blev nominerad till Stora Bloggpriset och har nyligen bland annat medverkat i Babel där hon diskuterat gammelmedia med stofilen Jan Guillou.  Jag har säkert glömt hälften av vad hon gjort, för det är det som är problemet. Jag hinner inte med att läsa allt hon skiver och gör, även fast jag skulle vilja.

Mymlan är modern. Mymlan talar varmt om de nya sociala medierna, om bloggarna och hur de ska möta de traditionella medierna. Jag gillar moderna människor. Jag gillar människor som är engagerade, som tror på framtiden och som vågar ge sig hän åt någonting. Dessutom gillar jag intelligenta personer.

Jag gillar också människor som kan hantera en penna på icke akademiskt byråkratspråk. Som kan nå fram utan att använda krångliga synonymer och som nå ut till många utan att det blir för simpelt, för enkelt och för ytligt.

Det är svårt att skriva såna här inlägg. Främst för att det lätt kan låta sliskigt. Som att jag vill ha ett tack, som att jag vill ha något tillbaka. För grejen är ju den att mymlan vet vem jag är. Det är lätt att hylla en stor stjärna, någon man inte känner. Det blir inte sliskigt eftersom man inte räknar med att jags ska känna den hyllade stjärnan. Det kan bli sliskigt när jag ”känner” den jag ska hylla. Men det får vara så. Mina intentioner är ärliga och jag är ärlig i min blogg. Jag har aldrig haft svårt för att ge beröm och jag är ärlig när jag ger beröm. Oftast. Ibland har jag sagt att någon hår är fint fast jag inte tycker det. Dock skulle jag aldrig lägga ner tid på att skriva ett långt inlägg om jag inte menade vad jag tyckte.

Och nämner jag ordet förebild om mymlan låter det ännu mer sliskigt, men det kan inte hjälpas. För det är ju sant. Och jag ska förklara i stolpform.

  • Mymlan är liberal, men en klok liberal som tar hänsyn till situationer och sammanhang och som kan bemöta många människor som inte delar hennes livsuppfattning.
  • Hon har öppnat upp mina ögon. Både vad gäller olika sociala medier och hur man faktiskt kan finna nyanser i de flesta diskussioner och ideologier. Kort sagt, att allt inte är hugget i sten.
  • Hon är en intelligent kvinna.
  • Hon står för det hon säger och hennes argument är väl underbyggda.
  • Hon är självutlämnande ofta och hon har lärt mig att man kan vara det utan att säga för mycket.
  • Hon är stark.
  • Hon är ärlig, inger därför pondus på grund av den.

Nu är det så att alla bloggar jag följt i flera år lärt mig något. Jag skulle kunna skriva något fint om var och en av er. Alla har på något sätt bidragit till att öppna upp mina ögon, att få mig att tänka till, att hjälpa mig att skapa ståndpunkter. Skillnaden med mymlan är nog att jag fascineras av henne som personpå något sätt och jag tror det kan bero på att hon vågar vara annorlunda. Jag gillar sånt. Jag dras till människor som vågar vara annorlunda.

Sen håller jag inte alltid med henne och det är väl bara sunt. Problemet är att på mymlanbloggen huserar många intelligenta personer och jag vågar inte alltid lägga mig i. Främst för att mymlan är ärlig (och det är självklart en BRA sak, tro inget annat) och för att eftersom många läser kan jag få massor med kommentarer från människor som kanske inte håller med mig, vilket gör att jag backar. Att jag inte längre där och då vågar stå för det jag tycker, i rädsla att jag ska tappa alla argument. Det är dock mitt eget problem. Jag vill inte behandlas med silkeshandskar, ändå tycker jag det är skönast så.

Sen har mymlan en dotter som är fjorton år och heter Björk. Hon kommer gå långt.

Nog med hyllningar. Mymlan är värd all uppmärksamhet, hon hjälper till att göra världen lite bättre, i alla fall för mig. Jag är fylld av kärlek ikväll och eftersom Kajsa har gått och lagt sig och herr Kurry är ute och kutar i skogen, så ger jag den till henne.