Konsumtionssamhället hjälper oss att hålla kvar könsroller och könsstereotyper, det är inget nytt. Reklam och produkter och kläder vägleder oss. Företagen styr oss dit de vill ha oss. Ingen är opåverkad. Marknaden för typiska kvinnosaker är enorm. Tjejbilagor till tidningar, tjejsnus, tjejbilar, tjejverktygslådor och tjejrakhyvlar, you name it, är något som man lite finurlig kan baka in i något slags förnuftigt men ack så falskt genustänk. Klart vi måste lyfta fram kvinnorna. Här. En coca cola med vitaminer i.

Det som förvånar mig är när män känner sig diskriminerade över detta. Att kvinnor får massa saker som inte män får. Jag måste då fråga mig var det positiva ligger i särbehandlingar från företag med vinstsyfte? För spelreglerna är desamma. Hälsa, inredning, mode, skönhet, barn, familj, städning. Allt detta riktar ju sig till kvinnorna. Alternativen. På vilket sätt skulle det vara mansdiskriminerande? Hur då? Allt handlar om pengar. Och när allt handlar om pengar så handlar det inte om jämställdhet. Det handlar inte om feminism. Feminister har ingenting med detta att göra, men det är vad medierna och de ”mansdiskriminerade” vill få det till. Att det är feministiskt att bli särbehandlad för att man är kvinna.

Blondinbellas mörkblå syn på kapitalism är en klar nackdel för jämställdheten. Hennes syfte är inte att driva någon feministisk ståndpunkt, den är att tjäna pengar och det klandrar jag henne inte för. Modebloggar överlag kan ses som något postitiv ur synvinkeln att tjejer blir entreprenörer, att det skapas stora nätverk kvinnor emellan. Men i det stora hela är Blondinbella och alla andra modebloggar ur feministisk icke-kapitalistisk synvinkel ganska förödande. Främst med tanke på att bloggarnas drivkraft att kunna skapa nya möjligheter, nya trender kanske till och med opinion. Det borde inte vara en förlängd arm av ondskefulla företag, enligt min idealistisk-naiva syn på det hela.

Sammanfattningsvis. Det är inte feministiskt med särbehandling av kvinnor, inte när det kommer till produkter. Det är inte mansdiskriminerande. Män sitter fortfarande på de höga hästarna, män slår fortfarande och män dominerar fortfarande i medier. Kvinnorna får coca cola med vitaminer i och känner sig hörda. Det är långt ifrån mansdiskriminerande. Det är kvinnodiskriminerande.