Hur mycket man nu vågar uttala sig om det efter två dagar. Men det har börjat bra i alla fall och jag sitter som klistrad på föreläsningarna och ser fram emot praktiker och deadlines och seminarier. Jag känner mig delaktig och jag vill lära mig allt. Jag vill vara en svamp och egentligen har jag så många frågor och frågeställningar, men känner att jag kanske måste behärska mig. Tids nog står nog pluggandet mig upp i halsen. Det hela är dock väldigt nytt för mig så jag känner mig stressad över listan på litteratur man måste skaffa sig inför varje delkurs. Det här är så annorlunda mot mitt tidigare totalt ostressade liv där jag dessutom hade ledigt på min fritid. Nu måste jag plugga på min fritid. Och ta hand om barn.

Men det hela verkar bra. Södertörn verkar vara en betrodd högskola och journalistutbildningarna är de mest åtråvärda och många studenter får toppjobb efter examen. Fast jag smålog lite åt deras ständiga lobbande för skolan. Liksom, vi är ju redan inne.

Nästa termin riktar i in oss på den inriktning vi valt, i mitt fall etnologi. Så där värst intresserad är jag väl egentligen inte, jag vill ju bara läsa journalistik. Men det måste vara en bra grund att dessutom vara specialicerad inom ett visst akademiskt ämne. Så jag hoppas det blir bra och jag hoppas att jag på vägen kan skaka av mig den där rösten som gärna påpekar att jag kanske inte alls fixar det här.

Men jag tror jag kommer bli en bra student. Och jag tror jag kommer bli en bra journalist.