Varför tycker vuxna människor att det ser så hemskt ut med smutsiga barn? Alltså smuts efter barn som busat ute. Med risk för att låta som Viareklamen (Smuts är bra) måste jag ju säga att det finns inget som ser mer hälsosamt ut än smutsiga ungar. Men antagligen spökar gamla ideal. Lortiga ungar förr i tiden var lika med fattiga ungar. Idag är det ju inte alls samma sak. Jag vågar påstå att de flesta har tillgång till eget vatten, det finns väl ingen idag som måste bevisa något sådant för andra?

Jag själv är inte så noga med nånting. Jag kan tycka det är kul med kläder och roliga frisyrer. Men Kajsas hår är ett enda stort rufs och jag tycker det ser mer hälsosamt ut än ett hår som är prydligt. Det gäller också kläder. Kjolar och klänningar där flickorna ser ut som tanter vägrar jag köpa. Likaså ljusa plagg så att man per automatik drar bort barnet från allt vad smuts heter.

 Ofta kan det ju ses som lite charmigt med barn som skitat ner sig (speciellt om de är pojkar) men snabbt som attan ska det tvättas bort för annars…annars vadå? Tror folk man är en dålig förälder? Varför dessa krav? På vuxna är det en annan sak, men på barn? Låt dem hålla på! Skit under naglar är dessutom rent medicinskt något bra eftersodsc023881m de blir mer motståndskraftiga mot allergier.