Noterat 1: Facebook censurerar bort kvinnor som visar för mycket bröst. Det är deras policy. Det är på tok för stötande. Således även ammande kvinnor. Facebooks talesman säger: ”Foton som visar fullt exponerade bröst strider mot våra regler som ska försäkra att Facebook förblir en säker plats för alla.” Och jag måste än en gång fråga mig vad säkerheten ligger i att inte visa upp brösten på nätet? Ska verkligen sajten ta ansvar för vad folk väljer att lägga upp för bilder? Eller handlar det mer om att exponerade bröst i andra hänseenden än att kåta upp det manliga könet anses alldeles för provocerande och därför mindre smickrande för sajten? Facebook är en amerikansk sajt och deras rädsla för naturlighet eller nakenhet är väl ganska välkänd. Att de människor som startat upp Facebook och äger den har väl sin fulla rätt att sätta upp vilka regler de vill. Att protestera för det är i alla fall en sunt agerande. Bara för att det kallas regel behöver det inte vara rätt. Något annat som gör mig irriterad är kommentatorer på artiklar och bloggar som tycker att man ska ägna sig åt något viktigare än att protestera för en sån här grej. Jag som tycker att bröst är politik i allra högsta grad tycker dessa personer kan gå och skaffa sig lite perspektiv. Ingen klagar över att det borde pratas om något viktigare när Zlatan hyllas in absurdum eller när toppgubbar diskuterar ekonomi.

Noterat 2: Enligt DN går efter regringsskiftet hälften av alla toppjobb till kvinnor. Det låter ju sannerligen positivt om det nu är så, DN är ju aningen allianskär. Men nya meritkrav och annonsering istället för uppringning av potentiella kandidater har bidragit till denna vändning och vi får hoppas att det fortsätter så. Cynisk i mitt sinne frågar jag mig hur det helt plötsligt kunnat bli en sådan vändning? Att granska några siffror för ett tag behöver inte betyda att det är bestående eller att det faktiskt skett en radikal förändring i grunden. Men jag ska vara glad för det lilla. Kanske går vissa saker åt rätt håll.

Noterat 3: Blondinbella kallar sig inte feminist för att ordet fått en negativ klang och för att man inte kan skylla på att man är tjej om man har för dålig lön. För det första har ordet feminist aldrig haft en bra klang och att inte kalla sig feminist av det argumentet är inte så genomtänkt. Att man inte kan skylla sina tillkortakommanden på sitt kön kan jag hålla med om. Om det nu är så hon menar. Om hon menar att kvinnors sämre löner inte alls beror på att de är kvinnor är mer beklämmande. Att inte kunna se en tydlig struktur eller förbi sig själv när man har planer på att bli jurist låter inte som en alltför bra kombination. Andra uttalanden som att hennes klädkollektion Bellme som kommer finnas i många orter i landet, kommer få de som som vill se ut som stockholmare att få göra det, känns som något man kan förvänta sig av Blondinbella. Alla utanför Stockholm sitter i en varsin grotta med en säckväv och gråter för att de inte är stockholmare. Lite mindre inskränkthet skulle nog inte sitta helt fel. I övrigt är jag imponerad av Isabella Löwengrip och hennes målmedvetenhet och driv.