Många av oss bloggare är försiktiga med att vara alltför privata och utlämnande . Att lägga ut bilder på sig själv, att skriva om bråk, sex eller annat högst privat är helt uteslutet. Ofta handlar det om att man kanske skriver ut sitt namn i en blogg, lämnar ut adressen till släkt och vänner och därför inte vill att de ska veta vad man sysslar med på fritiden, eller ens allra innersta tankar. Det kan handla om att bloggen är nischad, att man enbart skriver om politik och därför inte är intresserad av att berätta om sitt privatliv.

Sen finns det superprivata bloggar. Jag har läst misshandlade fruar som skriver, otrogna människor, eller de som bara vill spy ut något de kanske annars inte får göra. Anonym, men sedd. Kanske kan man inte kalla det privat, om personen ifråga är anonym. För det finns ju de som inte är hemliga med vad de heter och använder bloggen till att lägga upp bilder på sig och sin familj.

Själv föredrar jag personliga bloggar. De som man genom det man läser både kan få en bild av vad personen bakom bloggen är för en person, och vad denne står för. En blandning av personlig, privat och politik.

I DN pratar man om risker med bloggandet. Man fläker ut sitt privatliv genom bilder på sig själv och nära och kära. Skriver om händelser som kanske inte borde komma ut. Gränsen mellan privat och personlig suddas kanske ut lite grann. Egentligen ser jag inget större problem med det. Utvecklingen går ju åt det hållet. Det har visats program där folk talar ut om sitt sexliv, där de i tv får hjälp av en coach, realitysåpor a la Big brother där man inärbild fick se folk spy, grina och hasa runt i mjukisbyxor. Det privata är vad folk vill ha. Inga tillsatser, bara äkta.

En annan aspekt är när man lägger ut bilder på sina barn. Pedofildebatterna har gått heta. Jag ser inget problem där heller. Så länge man har klart för sig att pedofiler faktiskt kan få tag på ens privata bilder får man ha hjärna att tänka själv. Bryr jag mig om att andra än de som gillar min blogg ska få tag på bilderna? Vill mitt barn att jag visar bilder på henne/honom? Är svaret på båda frågorna nej lägger man inte upp en bild på sina barn. De torde ju vara upp till var och en. Integritet är upp till var och en. Nätet är till för alla. Där finns något för alla, precis som bloggarna. Man måste bara ha det klart för sig. Alla människor finns på nätet. Så även de man är rädd för, eller de man inte tycker om.

Bloggen är ett fantastiskt verktyg på många sätt. Både som medborgarjournalistik och som ett ställe för människor att skapa sin egen personliga atmosfär. Högt eller lågt. Den är troligtvis här för att stanna och jag tror att ju mer den etablerar sig, desto duktigare kommer bloggare att bli på att veta hur de ska förhålla sig till den. Privat behöver inte bara vara ett skällsord i bloggosfären.