Via Philippa fann jag den här länken. Monica Antonsson har luskat och förstått att Liza Marklunds kioskvältare Gömda är en bluff. Mia har aldrig på riktigt gömt sig, den onda mannen har aldrig förföljt henne, aldrig slagit henne i den grad berättelsen säger. Den trygga mannen Anders från Norrland är egentligen en chilenare som heter Luis (är det smygrasism det kallas?) och enligt dem var det han och inte Mia som var förföljd.

Ohyggligt intressant och troligtvis blir det en snackis oavsett om detta är sanning eller ej. Jag läste boken Gömda för en väldig massa år sen och minns knappt vad det handlade om. Jag ganska säker på att handligen i boken avspeglar ganska många kvinnors öden, men jag får hoppas att syftet med Antonssons bok inte är att förringa de på riktigt utsatta kvinnorna, utan att den handlar om det magstarka i att ta riktiga personer, göra om berättelsen där mannen blir djävulen himself och kalla det en sann berättelse. Speciellt när barn är inblandade. Barn som finns på riktigt.

Monica Antonssons bok ”Mia – Sanningen om Gömda” där hon avslöjar bluffen finns att köpa och ur den aspekten att man inte ska svälja allt med hull och hår, och med tanke på hur vi aldrig ifrågasätter brott där invandrare sägs vara gärningsmän kan det bli en viktig bok. Om sanningen uppdagas kommer mannen få upprättelse förhoppningsvis, och Monica Antonsson är noga med att inte sätta någon på pottan eftersom hon vet att både Mia och Marklund båda har det gott ställt, efter royalties. Vem tar inte chansen att skriva en bok om en scoop man luskat reda på själv?

Nu hänger jag inte riktigt med i diskussionerna eftersom jag knappt kommer ihåg de inblandade i boken, men mannen som skrivs om i boken är knappast helt oskyldig eftersom han har tre misshandelsfall mot henne på sitt konto. Om det var Mias ide till denna bok är det troligtvis det bästa sättet att hämnas på.

Liza Marklund vill inte uttala sig och det är ju ganska tråkigt. Fast jag förstår henne. Efter succén blev hon ju en frontfigur och en slags taleskvinna för förföljda kvinnor. Men det här är svårt. För även om jag såklart anser att Osama (den onda mannen) borde få någon slags upprättelse, om det är sant, så fattar jag ju att det från Monica Antonssons sida mest borde handla om publicitet. Att avslöja en stor och älskad författare. Marklunds bok tog upp skrämmande låga insatser från myndigheter, där Mia inte alls fick den hjälp hon behövde. Jag vet inte hur de sköter sig på riktigt. Om Monica Antonssons bok får stor uppmärksamhet, kommer det bli ännu svårare för utsatta kvinnor att bli trodda, kommer myndigheters eventuella brist på agerande inte kunna uppmärksammas på samma sätt? Det finns en problematik i det hela, vi kan göra jämförelsen med våldtäktsoffer. Om en bok skulle ges ut där falska anmälningar om våldtäkt togs upp, skulle det bli ännu svårare att få en våldtäktsman dömd? Skulle vågskålen väga över?

Hur mycket handlar Antonssons bok mest om publicitet? Vad är sant i Gömda och Asyl och vad är inte sant? Liza Marklunds bok är viktig ur den synvinkel att hon skrev om det som jag är övertygad om är vardag hos många runt om i världen, i landet. Att hon själv gjorde sig till en hjälte, genom att skriva att berättelsen är sann får ju sägas vara lite av en skandal. Antonsson blir troligen hjälte för att hon avslöjar denna skandal, samtidigt som hon rentvår mannen. Exakt hur viktig är Monica Antonssons bok? Hur mycket skada kan denna bok egentligen göra? Eller kommer den stanna vid en snackis som mynnar ut i sanden i skuggan av Marklunds popularitet?