Jag är så fruktansvärt enfaldig, dum och bortgjord. Jag berättade för ett tag sen om när jag träffade på en säljare som ville ge mig information om deras elbolag. Jag skrev på ett papper (så jävla dumt) vilken försäljaren försäkrade var ett papper om att få hem information i brevlådan. Jag skulle i lugn och ro få prata igenom det här med min kille och om jag ville byta elbolag skulle jag kontakta kundtjänst.

Manipulerbar som jag uppenbarligen är tyckte jag förstås det var lite konstigt att jag skulle behöva skriva på personnummer och underskrift bara för att få hem information, men det slog jag snabbt bort. Han hade ju uttryckligen sagt till mig att jag absolut inte band mig vid något. Tanten som stod bredvid frågade den andra försäljaren samma sak.

Idag googlade jag på bolagets namn och fick upp ett konsumentforum där en kille skrivit att han blivit grundlurad. Han berättade vad försäljaren sagt, exakt samma sak som min försäljare sagt till mig. Men att han ett par veckor senare fått ett brev hem om att de bytt elbolag. Grundlurad. Precis som jag. Jag blev galen. Jag vet att vårt nuvarande elbolag, ett lokalt, är bra och att vi bundit oss till det ett par år framöver. Plus att det är Herr Kurry som står på det, för att byta sådär krävs väl ändå hans underskrift? Personen på forumet sa att när han ringt kundtjänst hade de sagt att han fick skylla sig själv som skrivit på och att det hade krävts ganska mycket diskussioner innan han fick det annullerat.

Adrenalinet gjorde mig helt darrig när jag ringde kundtjänst. I telefonkön planerade jag ett argt tal. Det här är inte vad jag skrivit på! Jag frågade försäljaren uttryckligen om jag förband mig med något! Hört talas om Konsumentverket din jävla idiot? Annullera NU!

När jag väl kom fram sa hon i telefon att på papperet står att det är ett elavtal. Öh nej det gör det inte, sa jag. Fast det gör det. Det står Jag vill byta elbolag. Det borde varit en tydlig hint. Så jävla dumt. Fast det verkar fantastiskt oseriöst, eftersom papperet varken innehåller användarvillkor eller annan information. Sen sa jag att jag litade på försäljarens ord och att man kan tolka papper som man vill, det är inte alltid lätt att läsa mellan raderna, speciellt om försäljaren försäkrar något annat. Jag berättade om forumet jag läst och att jag råkat ut för exakt samma sak som killen. Då sa tanten att de haft problem med dessa försäljare och att de sagt att de absolut måste vara tydliga med att det är ett avtal. Sen frågade hon efter min adress och sa att hon skulle annullera allt. Det hade inte hunnit komma in till granskning ändå.

Inget gapande, inget svärande, vi höll god ton och jag undrar om jag blir lurad igen. Tänk om det inte alls annulleras? Jag frågade om allt var lugnt nu och hon försäkrade det. Kanske borde jag frågat om det här spelades in?

Det är inget nytt att försäljare gärna vill att saker ska låta bättre än vad de är. Jag trodde att jag var ganska bra på att avgöra sådant, efter alla telefonförsäljare och ettriga försäljare på stan. Uppenbarligen inte. Shit vad jag har lärt mig en läxa. Försäljare har fan inga skrupler. En väsentlig fråga att ställa är nu varför i hela friden jag skrev på eftersom jag vet att vi är nöjda med nuvarande elbolag? Den frågan kan jag inte svara på. En annan fråga är om försäljare verkligen får säga vad som helst? Falsk marknadsföring och vilseledande information ger ju knappast bra reklam till företaget. Men det borde ju varit företaget som utformat försäljarens köpsnack från början?

Just nu känner jag mig verkligen som en mycket mycket blåst (på två olika sätt) brud. Jag blir nog inte nästa Janne Josefsson.