Den välkända artisten dömdes till dagsböter för hustrumisshandel. Jag undrar varför inte denna person blir uthängd på samma sätt som Tito Beltran? Alla vet väl vid det här laget vem den kände artisten är? Är han månne inte lika omtyckt som Tito var. Eller är det möjligen så att han ÄR omtyckt?

Det sysslas ju överlag ganska mycket med offentlig uthängning nu för tiden. Folk dömer utifrån vad den tredje statsmakten (media) säger. Alla minns väl stureplansprofilerna där affischer med deras namn och ansikten hängdes upp i tunnelbanorna. Jag får erkänna att jag hoppade på karusellen för är det något som engagerar mig så är det våldtäkter och den allmänna synen på vad som är våldtäkt och inte. (alla är emot våldtäkt, men att knulla en sovande kvinna handlar ju bara om lite dåligt omdöme). Tito Beltran orkade jag inte riktigt engagera mig i på samma sätt, för det blev ett kändisjippo. Om jag nu ska vara subjektiv så tror jag inte ett ögonblick på att den mannen är oskyldig, men det ska vi inte tala om mer nu. Vi ska tala om det jag skrev i början. Varför blir denna man inte bespottad på samma sätt, det är ju dessutom fullkomligt klart att han misshandlat sin fru. Har det att göra med att hon hävdar hans oskuld? Att man vacklar? Att man inte riktigt vill tro på att han gjort det. Eller handlar det om att folk blivit lite mer förnuftiga? Lite mer det där har inte jag med att göra? Eller är folk bara mätta efter Tito-historien?

Rättens ordförande och en av nämndemännen var skiljaktiga och ville även döma artisten för misshandeln i lägenheten. De tycker att bevisningen är tillräcklig och noterar att det är konstigt att kvinnan först vid rättegången redogjorde för hur skadan i huvudet hade uppkommit.

”Vid den bedömningen går det inte heller att bortse från att NN (kvinnans namn) enträget har skuldbelagt sig själv på ett sätt som framstår som verklighetsfrämmande men som är typiskt för många kvinnor som blivit utsatta för våld av närstående män”

Jag blir illa till mods när jag läser sånt här. Det är läskigt och ett klockrent exempel på hur många kvinnor som stannar hos sina misshandlande män.  Hur många destruktiva förhållanden det finns där ute som ibland slutar med döden för någon av dem. Men han döms för misshandel och får dagsböter?! Döms man för misshandel är väl ändå fängelse det enda rimliga? Fängelse och vård kanske. Rätten verkar ju vara rörande överens om att det inte är något tvivel om att det är misshandel. Det kommer väl knappast ens svida i hans plånbok, så hur tänker de egentligen?

Jag undrar hur många mer svin det finns där ute som dagligen bejublas för sina framgångar. Hur många som kommer undan och hur många som håller dem om ryggen.

Den här historien är nästan helt bortglömd. Så när Papa Dee (hoppsan där sa jag det) betalat kan han återgå till sin vinpimplande, ångestdrabbade och självdestruktiva tjej och fortsätta älska henne så otroligt mycket.