Efter samtal om finanskriser och turistattraktioner i Stockholm (jag kunde inte för mitt liv peka ut var Vasamuseet ligger på kartan) med en pratglad norrman, fortsatte jag mitt spatserande genom Västermalmsgallerian. Blev stoppad av en tjej som på engelska förklarade att hon ville peela mina händer och jag kunde inte värja mig. När hon frågade om jag studerade och jag på engelska skulle försöka förklara att jag är mammaledig (jag översatte mammaledig till mother free. Jag besitter verkligen fantastiska språkkunskaper) tittade hon på mig och sa wow. Hon trodde att när man fött barn ska man vara plufsig eller nåt, men jag hade en sån vacker kropp! Jag kan inte säga att jag tycker det är ok att höra sånt. Självklart var det ett säljtrick och meningen är att jag ska bli smickrad, men det är sliskigt att få höra sådant. Som om både gravida kvinnor och postgravida kvinnor blir en slags symbol för något. En rättighet att uttalas om? Så när mina händer var färdigpeelade och hon i handfatet visade det smutiga vattnet, att så häääär smutsiga var dina händer innan och jag kände mig som en uteliggare, förklarade jag att jag inte fått min lön än och kunde således inte köpa hennes extremt dyra peelingprodukter.

Gick vidare. Förbi nästa säljdjävul som körde ett smart trick. Hej vill du ha en enegisparlampa helt gratis? Ja tack sa jag och skulle rycka den ur handen på honom. Men han hade ett hårt tag kring lampan och bad mig följa med till deras bås. Jag var fast. Nu skulle jag byta elbolag. Jag skrev på ett papper och lovade att kika igenom. (Not) Han gastade att han tyckte jag var så söt och att det var därför han haffat mig. Yeah right, jag var den enda som gick förbi där precis då. Jag skulle bli smickrad och vilja skriva på ett elavtal bara därför. Hur dumma tror säljare att tjejer är? Vidare noterade han att jag var skytt. Oj, jag är skorpion, det är fina tecken. Det var nog det absolut lamaste tricket hittills.

Jag gick vidare. Inte lika munter i sinnet. En kille tvärstannade och stirrade på mig. Vilken söt tjej! hörde jag honom säga och jag undrade vad det var med folk? Hade jag missat någon Säg en komplimang till en okänd person-dag?

Under en timmes gratis massage lite senare sammanfattade jag dagen men att jag är en hot mama med smutsiga händer som varken kan säga nej, göra mig förstådd på engelska, peka ut enklaste saker på kartan eller låtsas som att det regnar. En lärorik dag.