I närheten av där jag bor har man vid vägkanten ställt ut en barncykel. Vad jag fattat står den där för att bilisten ska haja till och sakta ner och tänka Ah, här bor det barn. Varje gång jag ser den där cykeln har jag lust att springa ut och kasta in den på tomten igen. Jag hade gillat bättre om man satt upp en hemmagjord skylt där det stod Snälla sakta ner, eller nåt. Inte för att jag någonsin skulle sätta upp en sådan skylt, men jag skulle förstå det bättre. Nu har man istället ställt dit en barncykel. Leker polis. Dumma bilförare ska sakta ner här, för inte kan väl en bilist med flit köra på en stackars barncykel? Akta våra stackars barn. Som visserligen har staket som inhägnar tomten, men vafan, barnen kan ju hoppa över staketet, springa över diket och fortsätta laja mitt på vägen. Nej, jag har inte riktigt förstått varför man ska sakta ner när man råkar köra förbi ett hus. Ser man barn i närheten av vägen saktar normala människor oftast ner automatiskt. Dessutom är det ett villaområde, det ligger flera hur längs vägen. Och observera att de inte ens ligger särskilt nära vägen

Problemet är att man hajar till varje gång man ser cykeln, gör en liten sväng ut mot körbanan, men man saktar inte ner. Ungefär som man reagerar om man ser en hare vid vägkanten. Man hajar till, väjer, men saktar inte ner. Åtminstone gör inte jag det.

Svenska folket kommunicerar ibland med arga lappar. Man vågar inte riktigt ta konflikten, man skriver en lapp och hoppas det löser sig. Här är samma sak. Man kommunicerar lite diffust med en jävla barncykel. Familjen kanske ska flytta ut på landet istället.

Så där ja. Lite fredagsgnäll.