Jag har problem med att skriva inlägg för det känns som om mina händer är bakbundna. Bildligt talat alltså. Helt plötsligt vågar jag inte skriva feministiska inlägg för jag kan motargumenten för bra vi det här laget. Därmed inte sagt att jag inte står för mina åsikter, jag har bara tappat argumentationstekniken. Eller kanske handlar det om att jag inte orkar diskutera. Även fast det är det bästa jag vet. Så till ämnet.

Jag funderar på det här med sänkt gard. För mig har det olika betydelser. Det kan handla om att man slutar bråka, slutar hävda sin rätt, slutar proklamera åsikter. Helt enkelt lutar sig tillbaka. Av olika anledningar. kanske av min anledning, händer som känns bakbundna. Kanske av den anledningen att man hittat andra intressen, att man slutat intressera sig för det man förut brann för. En ganska dålig sänkt gard.

Sen kan sänkt gard handla om att man släpper på sin integritet litegrann. Man vågar släppa in människor på livet. Visar på privata känslor. Känslor som man annars inte visar. Man vågar bjuda lite mer på sig själv. Man vågar visa sina misstag, vågar misslyckas så att det syns. Det är en bra sänkt gard.

En annan sänkt gard kan handla om att man vågar lyssna på andra. En person som tidigare trott sig ha rätt i allt, plötsligt inser att den har fel, att den kan ändra åsikt, byta fot. Också en bra sänkt gard.

Finns det flera?

Jag har sänkt min gard i den betydelsen att jag inte känner mig ung och arg längre. Jag hoppas vid gud att det bara är tillfälligt. Jag vill inte vara den som helt plötsligt släpper allt hon brunnit för bara för att hon egentligen mår så jävla bra. Visst får man må så jävla bra, men ska man inte fortsätta brinna för det man alltid brunnit för?

Den här låten är ett annat tecken på sänkt gard. Alltså en som vågar visa att hon är mänsklig, att hon gör något hon inte är stolt över. Även om det bara är en låt som kanske inte har med hennes verklighet att göra, känns det äkta. I love Säkert!

”Elle, när ska det bli inne att vara som jag. Blek och feg och sävlig och lat. Jag har köpt varje nummer från -96. Men det som fortfarande gäller är vacker och lycklig, och just nu kjol med särskilda veck.”