Jag har fått för mig att de flesta bloggare jag läser har ett stort intresse för att läsa böcker. Mina två Erikor har det i alla fall. Jag får lite prestationsångest. Varför måste smarthet verka synonymt med bokintresse? Ofta skäms jag för mina ganska ekande tomma bokhylla.

Jag hade ett bokintresse förr. Jag älskade deckare, det var nog det enda jag läste. Nu för tiden känner jag ingen lust. Jag blir rastlös, okoncentrerad. Dessutom kommer jag på massa andra saker jag kan göra istället för att ligga och läsa. Som att skriva ett blogginlägg, gå en promenad. Jag hade gärna velat ha en välfylld bokhylla. En massa intellektuella böcker. Klassiska böcker, böcker på engelska. (Engelska liksom. Jag är inte kass på engelska, men skulle aldrig i livet få för mig att läsa en hel bok på engelska)

Därför tänkte jag göra den här listan, så ska ni få se på vilken nivå mitt bokintresse ligger.

Vilken bok läste du senast?
Halva Lena Katarina Swanbergs Blod, Svett och Tårar. Varvat med Doris Lessings Femte sanningen. Båda böckerna är både bra och intressanta, jag fattar inte varför jag inte läser klart. Känns som att jag måste ha en deckare för att bli intresserad av hur det ska gå i slutet.

Vilken/vilka böcker läser du just nu?
Ingen.

Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?
Kvinnliga.

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du “nu har jag en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra hälften” kvar o.s.v.?
Är boken trist tänker jag självklart så.

Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar etc?
Topplistor och författare. Sen har jag nog blivit förälskad i ett och annat omslag.

När blir en bok för lång?
När den är trist, när skrivpråket är för svårt.

Läser du lika gärna på engelska som på svenska?
Som sagt jag skulle aldrig läsa en bok på engelska. Meningen är ju att man ska koppla av när man läser.

Vilken bok blev du senast berörd/inspirerad av?
Flickan och skulden av Katarina Wennstam. Den boken borde vara obligatorisk i alla skolor.

Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig/vilken bok lämnade du senast?
Jag minns ingen bok jag faktiskt inte läst klart. Säkerligen har det hänt. Just nu har jag ju två böcker jag inte är klar med.

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla/lånar du oftast?

Deckare.

Rekommendera 5 författare:
Öh…Unni Lindell.